Majowe kodowanie - kl.I

Treść
Majowe kodowanie z kwiatami – lekcja informatyki w klasie I
W majowej odsłonie zajęć informatycznych w klasie I nie zabrakło kreatywności, ruchu i nauki poprzez zabawę. Tym razem tematem przewodnim były kwiaty łąkowe, a jedną z pomocy dydaktycznych – mata do kodowania, która świetnie sprawdziła się jako przestrzeń do logicznego myślenia i współpracy.
Na początku uczniowie stanęli przed zadaniem rozszyfrowania zakodowanego obrazka, który wprowadził ich w tematykę zajęć. Poprzez analizowanie kodów i ich odpowiednie odczytywanie, dzieci krok po kroku odkrywały, jaki obrazek został ukryty – oczywiście był to motyw nawiązujący do majowej łąki i pięknych kwiatów.
Kolejnym etapem była zabawa ruchowa, w której uczniowie losowali karteczki z nazwami kwiatów występujących na łąkach (i nie tylko). Podczas wesołej muzyki dzieci tańczyły, a gdy dźwięki cichły – miały za zadanie odnaleźć inne osoby z takim samym gatunkiem kwiatu na karteczce i utworzyć wspólnie „bukiet”
z tego samego gatunku. Dzięki tej zabawie uczniowie nie tylko rozruszali się i świetnie bawili, ale także poznali nazwy różnych kwiatów i ćwiczyli uważność oraz współdziałanie.
Na zakończenie dzieci ponownie wróciły do pracy z matą do kodowania. Tym razem ich zadaniem było rozmieszczenie kwiatów na macie w taki sposób, by każdy z nich był odpowiednio ułożony w konkretnym kierunku, łącząc dwa kryteria: gatunek kwiatka i kierunek jego ustawienia. Dzięki temu ćwiczeniu uczniowie doskonalili umiejętności kodowania, logicznego myślenia i orientacji przestrzennej.
Zajęcia były doskonałym połączeniem nauki, ruchu i dobrej zabawy, a wykorzystanie maty do kodowania pokazało, że informatyka w klasie I może być fascynująca i bardzo kreatywna!